Elektroniczny wniosek do KRS po 1 lipca 2021 r. – w tym artykule opisujemy istotne dla przedsiębiorców kwestie.
Wyłącznie elektroniczne składanie wniosków KRS od 1 lipca 2021 roku
Od dnia 1 lipca 2021 roku przedsiębiorcy zarejestrowani w Rejestrze przedsiębiorców KRS składają wnioski wyłącznie elektronicznie. Aby złożyć elektroniczny wniosek do KRS, należy wykorzystać Portal Rejestrów Sądowych.
Logowanie na konto w PRS
Zalogować się na portal można podpisem zaufanym (profilem zaufanym ePUAP), kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem osobistym (e-dowodem). Po zalogowaniu na konto w systemie, możemy wyszukać podmiot oraz wygenerować dla niego odpowiedni wniosek. Formularze działają w sposób automatyczny, generując odpowiednie pola do wpisów. W rezultacie, nie musimy jak do tej pory przekreślać wszystkich pozostałych pól formularza czy zastanawiać się, które pola należy wypełnić, a które zostawić niewypełnione.
Załączniki
W praktyce najwięcej wątpliwości wywołuje kwestia załączników. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że w Portalu Rejestrów Sądowych mamy różne rodzaje załączników. Jeżeli dokument ma formę aktu notarialnego, powołujemy się na niego wpisując numer aktu notarialnego z Centralnego Rejestru Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych (nr CREWAN). Dokument sporządzony w formie elektronicznej musi zostać podpisany podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem osobistym. Natomiast dokumenty sporządzone w formie papierowej można dołączyć do wniosku co do zasady w formie skanów. W takim przypadku należy w ciągu 3 dni od złożenia wniosku przesłać do sądu rejestrowego oryginały dokumentów. Jeżeli tego zaniechamy, sąd wezwie nas do przesłania dokumentów w terminie 7 dni pod rygorem zwrotu wniosku.
Jednakże, opisane wyżej wysyłanie dokumentów można ominąć, jeśli odpisy dokumentów wprowadzi do systemu pełnomocnik (radca prawny, adwokat) występujący w sprawie. Ponadto możliwe jest również wprowadzenie notarialnie sporządzonych odpisów elektronicznych.
Kancelaria świadczy usługi polegające na składaniu wniosków elektronicznych do KRS oraz doradztwie przy składaniu tych wniosków.
Ocena zmian
Elektroniczny wniosek do KRS jest to radykalna zmiana, zwłaszcza dla osób niebiegłych w obsłudze komputera i systemów informatycznych. Niemniej większość przedsiębiorców ma już pewne doświadczenie na tym polu, np. przy składaniu sprawozdań finansowych. Niewątpliwą zaletą jest dygitalizacja akt KRS. Zmianę ocenić należy co do zasady pozytywnie.