Zakup nieruchomości przez cudzoziemca

Zgoda Ministra na zakup nieruchomości przez cudzoziemca w Polsce. Kto potrzebuje i kiedy, warunki, formalności, zezwolenia. Z tego artykułu dowiesz się tego wszystkiego.

Ustawa o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców

Kupno nieruchomości przez obcokrajowców jest ograniczone przepisami ustawy o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Co ciekawe, sama ustawa została uchwalona w 1920 r. i nadal obowiązuje – oczywiście z wprowadzonymi w międzyczasie zmianami. Jest to zatem jedna z najdawniej uchwalonych i wciąż obowiązujących ustaw w systemie polskiego prawa.

Zakup nieruchomości bez zezwolenia

Każdy cudzoziemiec, co do zasady, może kupić bez zezwolenia:

  • lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość,
  • samodzielny lokal użytkowy o przeznaczeniu garażowym (albo udział w takim lokalu), jeżeli zakup ma na celu zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych.

Zezwolenie na zakup nieruchomości przez cudzoziemca nie będzie ponadto potrzebne w przypadkach, gdy obcokrajowiec:

  • jest obywatelem Państwa Członkowskiego Unii Europejskiej albo Szwajcarii, Islandii, Norwegii lub Liechtensteinu,
  • mieszka w Polsce co najmniej 5 lat od udzielenia mu zezwolenia na pobyt stały albo zezwolenia rezydenta długoterminowego UE,
  • jest małżonkiem obywatela Polski, a ponadto mieszka w Polsce co najmniej 2 lata od udzielenia mu zezwolenia na pobyt stały albo zezwolenia rezydenta długoterminowego UE.

W większości pozostałych przypadków zezwolenie Ministra na zakup nieruchomości przez cudzoziemca będzie konieczne. Bez tego zezwolenia sprzedaż będzie bowiem nieważna.

Zezwolenie na zakup nieruchomości przez cudzoziemca

Zgodę na nabycie nieruchomości przez cudzoziemca wydaje Minister Spraw Wewnętrznych. Jest to decyzja administracyjna, wydawana po przedłożeniu szeregu dokumentów. Można w dużym skrócie stwierdzić, że są to wszelkie dokumenty, jakie będą później wymagane przy zawarciu właściwej umowy sprzedaży.

W sprawie tej cudzoziemiec musi wykazać, po pierwsze, że nabycie nie spowoduje zagrożenia obronności, bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego, a także nie sprzeciwiają się temu względy polityki społecznej i zdrowia społeczeństwa. Po drugie, zachodzą okoliczności potwierdzające jego więzi z Rzecząpospolitą Polską.

Jeżeli chodzi o drugą przesłankę, katalog okoliczności potwierdzających więzi z Polską jest otwarty. Ustawa wymienia przykładowo: posiadanie polskiego pochodzenia, wykonywanie w Polsce działalności gospodarczej, małżeństwo z obywatelem polskim.

Ile trwa uzyskanie zezwolenia?

Wydanie decyzji powinno nastąpić w terminie do 2 miesięcy od złożenia poprawnego wniosku oraz kompletu dokumentów. W praktyce jest to najkrótszy z możliwych okres oczekiwania. Ze względu na wysoki stopień skomplikowania sprawy oraz konieczność uzyskania dodatkowych opinii, postępowanie może potrwać w niektórych przypadkach 3, 4 miesiące, a nawet dłużej.

Gdy sprzedawca nie chce czekać

Najczęściej sprzedawcy zależy na szybkim zawarciu umowy. W przypadku braku zezwolenia nie będzie to możliwe – jak była już mowa powyżej, sprzedaż bez wymaganego zezwolenia jest nieważna. Jednak są sposoby na skuteczne zobowiązanie obydwu stron do zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości jeszcze przed uzyskaniem zezwolenia.

Możliwe jest zawarcie umowy przedwstępnej albo warunkowej sprzedaży. W takim przypadku możliwe jest zwłaszcza prawnie skuteczne zobowiązanie sprzedawcy do zbycia nieruchomości. Strony mogą na podstawie takiej umowy także umówić się na wcześniejszą zapłatę ceny sprzedaży. Następnie po uzyskaniu zezwolenia, strony zawierają jedynie umowę przenoszącą własność – jako dokonanie ostatniej formalności.

Jeśli kupujący się rozmyśli

Jeśli kupujący wniósł o zezwolenie, a jeszcze ani nie zakupił nieruchomości ani nie zobowiązał się wobec sprzedawcy do jej zakupu, może po prostu zrezygnować. W takim przypadku można uzyskać od Ministerstwa zwrot zapłaconej opłaty skarbowej (o ile jeszcze nie wydano decyzji).

Zapraszamy do uzyskania zezwolenia na zakup nieruchomości za pośrednictwem kancelarii.